Нещодавній сюжет антицерковного змісту, який було показано в програмі «ТСН. Тиждень» на телеканалі 1+1 викликав шквал обурення і критики в соціальних мережах та блогосфері. Православне духовенство та церковні журналісти висловлювали свої думки з приводу цієї теми.
Заступник голови Відділу зовнішніх церковних зв’язків УПЦ протоієрей Миколай Данилевич написав на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook наступне:
«Тільки сьогодні подумав, що давно на „дружньому“ каналі 1+1 не було наїздів на нашу Церкву. І „друзі“ не заставили себе довго чекати. Тільки-що у „Підсумках тижня“ на згаданому каналі був сюжет про те, що ніби-то УПЦ віддала свої єпархії в Криму РПЦ, із звинуваченням окремих ієрархів у державній зраді. Це брехня і провокація!
Говорю це на підставі спілкування як з церковними юристами Кримської єпархії, так і Київської митрополії.
Більш детальні пояснення від церковних юристів УПЦ, надіюсь, не заставлять себе довго чекати. Люди, не вірте!»
Варто також відзначити думку, яку висловив в своєму Facebook-акаунті священик Олег Точинський:
«Хоч на цю тему сказано вже багато, але я хотів би зазначити про один факт, на який ніхто не звернув уваги взагалі. А саме — ставлення до питання перереєстрації під російське законодавство в окупованому Криму так званої УПЦ КП.
В одному зі своїх останніх інтерв’ю архієпископ УПЦ КП Климент, який є єдиним представником єпископату УПЦ КП в Криму і керуючим Кримською єпархією цієї конфесії заявив про те, що він допускає перереєстацію парафій УПЦ КП за законами РФ.
Між іншим, в тому ж самому інтерв’ю, архієпископ звинуватив Україну і українську владу в здачі Криму. З цікавого також можна відзначити і те, що сам Климент відмітив, що всі парафії УПЦ КП в Криму функціонують нормально і жоден з храмів не було забрано УПЦ про що неодноразово наголошували представники останньої, хоча конфлікти з представниками так званої самооборони і „казачества“ мали місце.
Взагалі питання з реєстрацією українських релігійних конфесій на території окупованого Криму за законодавством РФ не повинно було би виникати, як таке. Саме питання, яке було піднято в сюжеті 1+1 поставлено невірно, адже в цій ситуації, громади або реєструються і існують, презентуючи Україну на захопленому півострові, або „впираються рогами“ і припиняють своє існування.
Якщо 1+1 допускає повернення Криму в Україну, то існування там українських релігійних громад, як раз таки, є важливо необхідним, адже, по суті, цє єдині організації, які сьогодні є українськими і проукраїнськими на півострові, навіть якщо вони і будуть тимчасово зареєстровані за законодавством окупаційної влади.»
Своїми поглядами на провокаційний матеріал каналу 1+1 поділився також журналіст порталу «Православная жизнь» Максим Костенко:
«У вчорашньому вечірньому випуску «ТСН Тиждень» на каналі «1+1» був продемонстрований сюжет, який спрямувава удиторію каналу до думки про те, щоУкраїнська Православна Церква направду виступає «п’ятою колоною» Москви.
Підставою для таких припущень стала перереєстраці ястатутних документів кримських єпархій УПЦ відповідно до російських законів.
Ось що з цього приводу сказав один з експертів ТСН Олександр Саган: «Юридично і де-факто, судячи з тих змін, які внесені до статуту, і власне, там прямо написано, що розташованим центром Сімферопольської і Кримської єпархійвиступає Республіка Крим, яка є суб’єктом Російської Федерації. Тим самим фактично визнана анексія Криму Російською Федерацією, що, на мій погляд, є державною зрадою».
Суть питання
1 липня 2014 вступив у силу Федеральний закон РФ № 124-ФЗ від 05.05.2014 року, яким передбачено, що всі юридичні особи, які маливідповідно до установчих документів місце знаходження на території Республіки Крим або території міста федерального значення Севастополя, повинні привести свої установчі документи у відповідність до законодавства Російської Федерації і звернутися з заявою про внесення відомостей про них до єдиного державного реєстру юридичних осіб у термін до 1 січня 2015 року.
Ближче до цієї дати було прийнято рішення перенести завершення відповідних процедур на 1 березня, оскільки жодна з конфесій, представлених в Криму, не встигала перереєструвати свої документи до спочатку заявленого терміну.
Варто відзначити, що на сьогодні на півострові представлена ціла палітра релігійних організацій. Найбільшими з них є єпархії Української Православної Церкви.
У Криму є також структури невизнаної у православному світі Української православної церкви Київського патріархату (УПЦ КП), Українська автокефальна православна церква (УАПЦ) і ті, що підкоряються Святому Престолу — Українська греко-католицька (УКГЦ) та Римо-католицька церкви.
Крім того, на півострові діють численні протестантські громади.
Так що це було: зрада чи висмоктана з пальця проблема? Судячи з сюжету ТСН, процес юридичної перереєстрації єпархій УПЦ у Криму відповідно до російських законів може прирівнюватися до державної зради.
У цьому контексті для початку потрібно відзначити, що навіть не дуже лояльний до Української Православної Церкви ресурс uainfo. org визнає, що і після юридичних змін статутів кримські єпархії УПЦ залишаються невід’ємною частиною даної Церкви.
Зокрема, «стаття друга розділу першого нового Статуту стверджує: „Єпархія є канонічним підрозділом Української Православної Церкви і входить до її ієрархічної структури. Українська Православна Церква не має прав юридичної особи, є самокерованою частиною релігійної організації Руська Православна Церква (інше офіційне найменування — Московський Патріархат), іменованої надалі в тексті цього Статуту — „Руська Православна Церква“) з правами широкої автономії. Українська Православна Церква здійснює свої повноваження щодо Єпархії через Священний Синод Української Православної Церкви і зареєстрований на території України релігійний адміністративний центр Київська Митрополія Української Православної Церкви (далі — „Київська Митрополія“) в особі Митрополита Київського і всієї України (Місцеблюстителя)“, що на сухій юридичній мові означає, що Кримські єпархії навіть після російської окупації залишаються частиною Московського Патріархату в Україні, тобто Української Православної Церкви з правами широкої автономії».
По-друге, виникає ряд цілком логічних запитань до каналу «1+1» і його експертів, які (в першу чергу з точки зору журналістської об’єктивності) повинні були б у теорії надати загальну картину, пов’язану з перереєстрацією різних релігійних громад на Кримському півострові.
Перше питання: чи підіймав свій голос Олександр Саган, коли представники греко-католиків в листопаді 2014 допустили можливість перереєстрації своїх парафій в Криму згідно з вимогами російської сторони? Чи називав він їх зрадниками або стороною, яка має намір піти на державну зраду?
«Українська греко-католицька церква допускає можливість перереєстрації згідно з російським законодавством на території Криму.
Про це заявив на прес-конференції керівник департаменту зовнішніх зв’язків УГКЦ отець Олекса Петрів.
„Якщо задоволення релігійних потреб віруючих, духовна опіка віруючих буде показувати необхідність перереєстрації, таке рішення буде прийматися“, — сказав він» (http://www. sobytiya. info від 25 листопада 2014).
Друге питання: як журналісти каналу оцінюють факт офіційного переходу деяких протестантських громад Криму під «російську руку»? Це державна зрада?
І чи повинні у зв’язку з цим відповідні конфесії бути притягнуті до відповідальності перед українським законодавством?
«На Кримському півострові діють численні протестантські громади, зокрема, — п’ятидесятники, які нещодавно увійшли в знову засноване управління Російського об’єднаного союзу християн віри євангельської (РОСХВЄ) по Республіці Крим та місту Севастополю. На даний момент РОСХВЄ виявився чи не єдиною духовною конгрегацією РФ, яка офіційно включила до свого складу кілька кримських громад.
За словами єпископа Костянтина Бендаса, який призначений главою управління РОСХВЄ по Криму і Севастополю, на півострові і зокрема в Севастополі є близько 100 громад християн віри євангельської.
Протягом року Костянтин Бендас зустрічався з главами кількох об’єднань християн віри євангельської України. „У більшості з них абсолютно біблійне ставлення до ситуації. Церквам і людям потрібно служити, і якщо в даній політичній ситуації це важко для священиків української юрисдикції, то нехай це роблять росіяни. Церква повинна бути вище політики і будь-якої кон’юнктури цього світу“, — сказав він (http://mirvam. org від 23 лютого 2015 року)».
Третє питання: як слід сприймати деякі вислови єпископа Яцека, який є відповідальним за пастирську опіку над віруючими Римо-католицької церкви на Кримському півострові (22 грудня минулого року він був призначений Ватиканом делегатом для душпастирського округу Римо-католицької церкви (РКЦ) у Криму та місті федерального значення Севастополі) в інтерв’ю «Сибірської католицькій газеті»?
Нагадаю, що найбільш значущими моментами з матеріалу виступають наступні аспекти:
1) За словами єпископа, душпастирський округ створений на основі домовленості між Ватиканом і Російською Федерацією для адміністративних цілей, щоб Католицька церква могла зареєструвати у Криму свої парафії і «існувати в новій державі — Російській Федерації».
Окремо відзначу — «для адміністративних цілей». Але ще більш цікаве — щоб парафії РКЦ в Криму могли існувати в новій (!!!) державі — Російській Федерації.
Ще один пікантний нюанс: «Зараз йде перереєстрація парафій, ми виробили типовий Статут для всіх парафій, Міністерство юстиції передало цей Статут в Москву, там він пройшов експертизу, і нам його повернули з деякими поправками. Ми переробимо його з урахуванням зауважень і будемо подавати документи на кожну громаду до Міністерства юстиції, щоб їх зареєстрували».
Іншими словами — РКЦ в Криму спокійно працює по лінії узгодження необхідних документів з Москвою і не бачить в цьому ніякої особливої проблеми.
Загалом, якщо відштовхуватися від логіки «ТСН» і «1+1» зокрема, то можна сміливо стверджувати — Ватикан зрадив Україну.
2) Що стосується реєстрації Греко-католицької церкви в Криму, то, за словами єпископа, греко-католицький священик з Євпаторії Богдан Костецький уповноважений Ватиканом створювати Кримський екзархат. Знову ж таки — логіка «ТСН» і «1+1» наштовхує тільки на один висновок. Ватикан двічі зрадив Україну! І спровокував на зраду ще й українських греко-католиків!
Більш того, якщо вже зовсім перейняти завзяття і філософію «1+1», то деякі «експерти: можуть піти ще далі і поставити таке питання:
Як можуть греко-католики надалі перебувати під керівництвом Ватикану як центру, який підштовхує їх до „зради Батьківщини“ через створення згаданого Кримського екзархату? Адже, за логікою, в процесі його формування доведеться так чи інакше визнавати в документах „приналежність“ Криму до РФ і т. д.
Підсумкове питання:
Як у розрізі зазначеного вище оцінювати сюжет „1+1“? Як спробу із питання адміністративного характеру, до вирішення якого залучені всі релігійні організації півострова, роздмухати пожежу „зради національної ідеї та державності“? Якщо це так, то для стабільності нашого суспільства в такий непростий час це, напевно, буде дуже „хороший подарунок“.»
Нагадаємо, 8 березня 2015 року в ефірі каналу 1+1 транслювався сюжет, в якому УПЦ звинувачувалась в державній зраді. Матеріал був сповнений неправдивої інформації та підтасованих фактів, відтак журналісти каналу 1+1 вкотре виявили свій непрофесіоналізм та упереджене ставлення до Української Православної Церкви.